Friday, January 11, 2008

Benarkah Kita Merempat Di Bumi Sendiri?

Saya terpanggil untuk menulis lagi dilaman blog saya sendiri...sebenarnya saya sudah lama meninggalkan laman blog saya kerana no idea!...terlalu sibuk dengan masalah perniagaan dan melayani kepulangan putera saya yang sedang bercuti tika itu. Saat-saat bersamanya adalah paling berharga buat saya kerana dia akan kembali semula ke Miri untuk selama 6 bulan tanpa ada cuti lagi. Pastinya saya merinduinya...itulah naluri dan kasihnya seorang ibu.

Kali ini saya menulis dengan membawa cerita yang pastinya semua orang maklum tentang keadaan perniagaan bumiputra kecilan seperti saya sekarang ini. Semalam saya membaca akhbar Utusan Malaysia tentang seorang penulis yang pinjamannya yang dipohon di ....Kami bukan Ah Long tapi Kami Nak Tolong masih tiada jawapan lagi. Sebenarnya saya juga mempunyai pengalaman nak buat pinjaman....pengalaman yang serik tapi masih ingin mencuba lagi. Kita dengar Kata kerajaan "mereka akan membantu usahawan-usahawan bumiputra dalam memajukan perniagaan...bantuan akan diberi berbentuk pinjaman...semua bank-bank akan diberi peruntukan untuk membantu usahawan" tapi apa yang terjadi adalah menghampakan. Panjatlah bank sana bank sini...ada yang tampal logo mikro tapi bila tanya untuk yang tertentu saja...ada yang mengatakan kami tak buat pinjaman untuk usahawanlah dan bermacam-macam lagi alasan yang mereka berikan. Sikap mereka boleh membunuh semangat untuk berniaga. Dan tumbuhlah pula akauntan2 palsu yang kononnya boleh menolong dalam membuat paper work hulur sajalah duit nanti lulus dalam 2 minggu...kononnya ...akhirnya usahawan juga kena tipu...mujur saya tak tertipu. Bukannya sikit duit yang mereka minta....dan banyaklah pula saya dengar kalau nak lulus loan 2 minggu bagi sekian..sekian duitnya nanti lulus bagi lagi 10%....mak oii kalau 50,000 bagi lagi 5,000 ini bukan nak tolong ini namanya nak tanam kita hidup2 yang buat kerja itu adalah orang dalam bank itu sendiri...ataupun kata beri mereka duit 'undertable' barulah loan lulus. Saya angkat tangan! Biar saya tak dapat loan ...untuk 'undertable' saya tak mau...nanti risikonya pada perniagaan saya hanya Tuhan saja yang tahu. Saya ingin berniaga dengan duit yang berkat untuk saya beri keluarga saya makan dan untuk mereka juga sebagai pelanggan saya juga kena ambil kira puncanya biarlah dari yang halal. Kini saya sedang menunggu kelulusan loan saya dari BSN pinjaman Mikro rasanya hampir empat bulan tapi jawapan masih tiada lagi. Dulu dalam TV1 bercakaplah pengarah BSN bahawa Pinjaman Mikro ini diberikan pada usahawan...makcik yang berniaga tepi jalan pun boleh buat pinjaman lulus 5 hari tapi sekarang ni mana kebenarannya saya dah ada premis yang disewa dah ada pelangggan dah ada permintaan dan pesaingan tapi habuk pun tarak....memang jelaslah mereka ini hanya tahu duduk dalam bilik hawa dingin dan bercakap dan mengarut seperti budak yang tidak ada pelajaran dan pengalaman. Tapi alangkah terkejutnya saya bila membaca sebuah akhbar yang TESCO mendapat pinjaman yang mencecah ratus juta dari sebuah institusi kewangan bagi membuka dan melembarkan sayapnya di bumi Malaysia. Mereka TESCO tersenyum bangga tapi usahawan bumiputra menangis melihat impian terhempas dalam menyaingi TESCO dan akhirnya kita seperti melukut ditepi gantang dan merempat dibumi sendiri. Inikah yang dikatakan ingin membantu usahawan bumiputra. Bukan saya seorang yang terluka malah beribu lagi diluar sana merasakannya. Inginkah kerajaan melihat usahawannya mengemis dibumi sendiri? Sedangkan bangsa asing mengaut keuntungan utuk dibawa pulang ke negara mereka. Apa yang ada pada kami setelah semuanya dikaut oleh bangsa asing....apa yang hendak kita bekalkan kepada anak kita nanti untuk menjadi usahawan berjaya.... ternyatalah pihak institusi kewangan ini tidak mengkaji lebih mendalam lagi...yang dikaji bagaimana untuk menjadi kaya raya dari ikan-ikan jerung ini untuk masuk poket sendiri. Maaflah saya mengatakan demikian...siapa makan cili dia yang terasa pedasnya. Sebagai rakyat Malaysia yang keluar mengundi saya menuntut hak saya agar saya juga diberi pinjaman untuk perniagaan saya...saya akan terus mencuba....selagi saya masih belum putus asa...tapi demi anak yang sedang meningkat bakal menjadi usahawan saya akan memperjuangkan hak saya...itu janji dan ikrar saya! Saya tidak mahu mensia-siakan undi saya dan hak saya sebagai bumiputra....dan saya tidak mahu menjadi pengemis di bumi sendiri! Tanpa kita siapalah KERAJAAN!

No comments: