Monday, February 11, 2008

Selamatkah Kita Di Bumi Sendiri

Cuti Tahun Baru Cina baru-baru ini saya mengajak suami ke Mydin di Bangunan Cahaya Suria di Kuala Lumpur untuk membeli barang keperluan. Lebih kurang lagi 50 km ke Mydin kereta suami melalui jalan menyusuri Ke Mydin yang dipenuhi dengan pelbagai bangsa terutamanya dari Bangladesh, Myanmar , Indonesia dan lain-lain lagi...memang Malaysia ini negara yang majmuk. Terasa pula bagaikan tidak berada di bumi sendiri. Sedang menyusuri jalan tersebut saya dikejutkan adengan kejar-mengejar dan tendang-menendang bagaikan melihat dalam filem. Bangsa Indonesia bergaduh dan bertumbuk dengan bangsa Myanmar, ramai yang menonton dan tatkala itu saya menjadi takut ...takut mereka bergaduh kami kena tempiasnya. Saya mengajak suami saya balik tapi suami kata di Mydin nanti okaylah. Saya meminta suami jadi bodyguard , saya benar-benar takut ...saya rasa dah tak selamat lagi disini. Kalau dulu masa gadis saya boleh jalan seorang diri tanpa rasa takut dan bimbang di tengah bandaraya tapi kini saya menjadi takut dan fobia dengan bangsa asing yang terlalu ramai. Kebanjiran mereka yang terlalu ramai ini sehingga menyesakkan bandaraya menjadikan kita peribumi disini macam tidak wujud lagi.
Kita bagaikan memberi ruang dan tempat untuk mereka sehingga kita sendiri sanggup beralih tempat. Ini menjadikan mereka lebih berkuasa sehingga hendak bertumbuk dan bergasak tidak ada perasaan takut atau bimbang ditangkap. Jelaslah penduduk Malaysia ini terlalu baik hati sehingga penduduk dah naik tocang. Seringkali saya bertanya pada diri sendiri Selamatkah kita dibumi sendiri? Selamatkah anak-anak kita tatkala bermain di taman yang dibanjiri pedatang asing yang tidak tahu tentang keperibadiannya? Dimanakah peranan kerajaan dalam menangani kebanjiran bangsa asing?. Tolonglah jangan biarkan bumi kita dijajah dan dirampas oleh bangsa asing. Pertahankan hak kita...pertahankan tanah peribumi milik kita jadilah rakyat yang sayang dan cintakan negara sendiri.
Kita perlu menjaga keharmonian bumi kita. Ini tanah kita...kita tak punya tanah lain selain di Malaysia. Malaysia sebuah negara yang indah dan aman satu ketika dulu...jangan biarkan ianya rosak oleh tangan-tangan yang lain. Janganlah kita leka dan asyik menjalankan perhimpunan haram untuk membidas kerajaan tapi kita cari jalan dan berganding idea bagaimana hendak menangani bangsa asing yang terlalu ramai , kitalah sepatutnya membantu Malaysia bukan hanya menunding jari mencari kesalahan orang hanya kerana tidak kepuasan pada sesetengah politik. Kesian adik Sharlinie sehingga sekarang tidak ke temu...malah bukan adik Sharlinie sahaja malah adik-adik kita yang dilaporkan hilang bertahun-tahun sehingga sekarang tidak ketemu juga bagaimana nasib mereka kita pun tidak tahu. Kebanjiran warga asing menjadikan kita tidak selamat lagi dibumi kita. Pada Kerajaan saya sebagai rakyat Malaysia merayu janganlah terlalu lembut dengan mereka. Kita ambil contoh dasar kepimpinan negara lain yang tegas dengan undang-undang. Jadikan negara kita aman dan makmur sehingga pelancong rasa selamat melancong di negara biarkan mereka pulang membawa kenangan manis bukan kenangan yang menyakitkan. Sekali lagi saya bertanya pada diri sendiri "Selamatkah kita di bumi sendiri?"

No comments: