Tuesday, February 19, 2008

APABILA ORANG MELAYU BERNIAGA

Saya ingin meluahkan apa yang terlintas dihati saya tentang apabila orang melayu berniaga.
Saya sering menyuarakan isihati yang terpendam dan tersirat dihati saya mengenai perniagaan orang melayu dan apabila orang melayu berniaga pada teman yang sealiran. Apa yang ingin saya suarakan ini adalah melibatkan dalaman hati sesiapa juga yang bergelar orang melayu. Suatu ketika dulu saya dibangku sekolah dan diusia remaja tidak mengerti tentang apa yang dilalui oleh orang melayu yang berniaga walaupun sekali-sekala saya mendengar keluh kesah mereka , pada pendapat saya tika itu orang yang berniaga ini tentunya kaya raya. Lihatlah arwah bapa saya sendiri, walau belajar setakat darjah tiga, bekerja hempas pulas...pernah menjadi pemandu kepada seorang doktor, pernah membawa teksi namun bapa saya mempunyai keazaman untuk menjadi seorang usahawan. Berkat dari kegigihannya bapa saya memliki sebuah syarikat pengangkutan dengan dua bas dan sebuah teksi. Dua buah bas itu tugasnya mengangkut pekerja kilang. Hasil ketekunan bapa saya kami sekeluarga hidup senang, makan mewah, dan rumah besar...walaupun bapa saya pernah berkeluh kesah namun saya tidak pernah pedulikannya, kerana zaman saya tika itu zaman kanak-kanak yang hanya tahu belajar dan bermain. Tapi kini saya teringat arwah bapa saya terutama sekali diwaktu makan. Arwah bapa akan termenung seketika dan menarik nafasnya sedalam-dalam dan akhirnya melepaskannya dengan berat, seolah-olah yang didalamnya masih berat. Kini saya juga terikut-ikut cara bapa saya. Cuma saya kesal arwah bapa saya tidak mengajar saya bagaimana hendak bergerak dalam dunia orang perniagaan, yang bapa saya ajar adalah bersikap jujur dan selalu sembahyang sunat dhuha dan tahajjud. Hanya kepada Allah sahaja bapa saya bermunajat. Kini saya kian mengerti tentang dunia perniagaan ini. Nampak memang mudah bagi mereka yang tidak pernah menceburinya tetapi jika sudah mencuba terasa amat berat sekali. Terutama kepada orang melayu sendiri.
Orang Melayu berniaga terlalu sukar untuk menerima sokongan dari orang melayu sendiri. Apa yang ada di hati mereka adalah PHD(Perasaan hasad dengki) Saya tidak menafikan semuanya ini. Contohnya pada perniagaan saya sendiri. Saya berniaga dikalangan majoritinya adalah kaum bumiputra 100% tetapi apa yang menyedihkannya adalah 60% sahaja yang datang dan selebihnya mempromosi perniagaan bangsa Cina dan India yang terletaknya 1 km jauhnya dari kedai saya. Saya bukan hendak memburukkan bangsa Cina dan bangsa lain tetapi inilah kenyataannya. Apabila orang melayu membuat promosi percuma mereka cukup tersenyum lebar,kerana wang dari orang melayu akan mengalir kedalam poket mereka.
Yang tersepit adalah orang melayu sendiri. Tidak ada barang dari kedai Cina semuanya murah ada harga-harga yang tersembunyi yang orang melayu tidak tahu.
Seorang pelanggan saya juga seorang usahawan menceritakan pengalamannya berniaga dengan orang melayu amatlah menyedihkan kerana orang melayu tidak akan menolong orang melayu sendiri. Katanya lagi satu taukeh cina pernah memberitahunya bahawa orang melayu ini bodoh kerana suka bergaduh sesama sendiri...cuba tengok cina berniaga saling tolong menolong, india saling tolong menolong ,acheh juga tolong menolong dan juga bangsa asing yang lain tapi kalau orang melayu berniaga mereka akan bomohkan mereka...jatuhkan mereka....taburkan fitnah keatas mereka dan akhirnya peniaga melayu akan tutup kedai...siapa yang bertepuk bangsa asing juga.
Saya kesal dan kecewa kerana sikap orang melayu kita yang terlalu berkira dengan sesama bangsa. Bagaimana orang melayu ingin naik dan maju kalau bangsanya sendiri tidak mahu membantu. Sebenarnya dunia perniagaan ini bukanlah mudah. Adakalanya waktu rehat kami juga terbatas. Melihat orang lain bercuti dan melancong timbul rasa irihati. Melihat mereka duduk senang lenang dirumah juga rasa cemburu. Kerana orang seperti kami yang berniaga ini jarang mendapat cuti. Kalau cuti tidak adalah duitnya. Bagi kami tiada rehat yang panjang.
Saya tidak nafikan ramai yang lain sudah berjaya tapi tanyalah dulu pengalaman mereka yang menyedihkan. Orang Melayu berniaga yang berjaya adalah kerana jati diri mereka yang kuat dan kental. Ingin memecahkan tradisi kemiskinan dan trade mark yang mengatakan orang melayu tidak akan berjaya. Ingin membukakan mata masyarakat yang sering memandang hina dan ingin merebut peluang diatas bumi sendiri. Berilah sokongan yang padu kepada kami orang Melayu yang ingin berniaga secara jujur dan ikhlas. Berikan orang Melayu yang berniaga ruang untuk berjaya, kerana duit yang dihulurkan kami juga membuat sedekah amal jariah kepada mereka yang memerlukan. Ini bermakna sambil kami berniaga kami juga bersedekah dari duit yang kami terima, kerana setiap bahagian yang kami terima ada yang berhak menerimanya.

No comments: