Thursday, April 11, 2013

AKHIRNYA...

Assalamualaikum wbt.

Saya panjatkan syukur Alhmadulillah ini pada Allah.  Akhirnya janji saya pada arwah ayah saya 25 tahun yang lalu terlaksana juga.  Nama saya sebagai penulis skrin  telah dipaparkan didalam television.  Cerita "HADIAH UNTUK AYAH" adalah telemovie saya yang pertama dan ianya tersiar pada genap 19 tahun ayah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Mekah ketika hendak menunaikan Haji.

Sesungguhnya ayahlah idola untuk saya menjadi anak yang solehah.  Ayahlah idola untuk saya membimbing anak saya menjadi anak yang soleh.  Ayah saya seorang lelaki yang baik .  Dia tidak pernah marah mak, kalau dia kena marah dengan mak ayah akan diam saja.  Kalau mak tak masak ayah akan masak sendiri, atau ayah akan ajak mak dan kami makan di luar.  Ayah juga seorang anak yang baik dan bertanggungjawab. 

Satu ketika dulu arwah nenek, jatuh sakit kerana buatan orang.  Bertahun nenek sakit, dan puaslah ayah bawa dia berubat namun sikap nenek tetap begitu, sehingga semakin teruk.  Nenek bermain dengan najisnya sendiri, ayah terpaksa membuat bilik kecil nenek dibelakang dapur.  Setiap hari dan setiap pagi hidung kami akan sesak kerana bau najis nenek yang dipalit di seluruh bilik itu. 

Ayah pagi-pagi sudah pergi kerja, maklah yang kena cuci bilik dan mandikan nenek.  Mak selalu marah-marah nenek, saya hanya memerhatikan saja nenek, dan rasa kasihan dengan nenek yang selalu kena marah dan ahhhh(tak sanggup saya  mencatitkan di sini).  Nenek selalu memanggil nama datuk dan ayah.  Ayah tidak sanggup lagi mendengar bebelan mak yang merungut kerana ibunya itu, lalu ayah akan mandikan nenek setiap hari.  Saya lihat ayah mandikan nenek dengan penuh kasih sayangnya dan  beri nasihatnya pada nenek agar jangan membuat isterinya penat dan marah-marah. Ayah lap badan nenek, sikat rambut nenek, pakaikan bedak nenek dan suapkan nenek makan dan minum.  Setelah nenek tidur barulah ayah tinggalkan nenek dan kembali keluar bekerja.  Ayah bekerja sendiri, tiada masalah untuknya uruskan nenek setiap pagi.Ayah selalu pesan pada saya supaya jaga nenek jika ayah keluar bekerja, dan sayalah selalu menggantikan tempat ayah, membersihkan nenek yang dipenuhi dengan najisnya sendiri.

Akhirnya ayah nekad untuk mengubat nenek.  Ayah bawa nenek berubat jauh ke Johor. Kuasa Allah, akhirnya nenek sembuh.  Nenek kena buatan orang yang pernah mencintainya dahulu.  Agak lama nenek menanggung sakit.  Ayah pulak masa tu orang susah dan berhijrah ke kota untuk bekerja sebagai pemandu kereta pada seorang doctor.  Bila kehidupan ayah sudah selesa setiap bulan ayah akan pulang tetapi ayah pulang tidak lama kerana itulah ayah tidak pernah tahu nenek sakit ke tidak,arwah datuk pun tidak pernah ceritakan pada ayah tentang nenek.  Bila arwah datuk tiada, ayah membawa nenek tinggal bersamanya dan pada masa itulah ayah baru tahu nenek sakit.  Nenek meninggal sebaik saja sampai ke rumah.  Sayalah cucunya yang paling sedih dan menangis tiada hentinya.  Segala kenangan bersama nenek bermain di mata, ketawa nenek,joget nenek, panggilan manja nenek pada saya...semuanya itu tertayang kembali.  Ayah memanggil saya untuk mencium jenazah nenek...ayah kata saya selalu jaga nenek, saya berhak mencium dahi nenek dulu dari adik beradik  yang lain. 

Saya kagum dengan sikap kasih sayang ayah terhadap ibunya.  Ayah juga selalu susah hati kalau anak-anak dia tidak solat.  Ayah akan termenung bila melihat anak-anaknya leka menonton tv.  Tapi ayah selalu gembira melihat saya sering jalan pulang di belakangnya setelah solat di masjid, lebih-lebih lagi bulan ramadhan.

Sebelum ayah hendak ke Mekah, ayah memanggil saya pulang untuk menjaga adik-adik, rumah dan teksinya.  Ayah hanya mengharap pada saya.  Terasa berat bebanan ini namun demi ayah, saya sanggup memikulnya. Tinggallah saya dan suami serta anak kecildi rumah ayah menjaga adik-adik.

Beberapa lama kemudian saya mendapat mimpi, sebuah kereta menghantar mak pulang dari Mekah.  Keluar tiga orang wanita Arab yang tinggi dan berjubah dari kereta.  Mereka mengeluarkan beg pakaian ayah.  Mak hanya diam tak berkata apa-apa.  Saya Tanya pada mak mana ayah? Salah seorang wanita Arab itu berkata yang ayah sudah tiada lagi.  Saya tidak percaya kata-kata wanita Arab itu.  Saya kata saya tak percaya ayah tiada lagi.  Wanita Arab itu cuba menenangkan saya, saya bertambah menangis bila melihat beg pakaian ayah dan tiba-tiba saya terjaga sambil teresak-esak.  Saya khabarkan mimpi itu pada suami dan Kak Long tapi kata mereka kata selalunya kalau kita mimpi orang meninggal maknanya umurnya panjang.  Namun tiga hari selepas mimpi itu, saya menerima telegram dari Mekah mengatakan ayah sudah meninggal di sana. 

Ya Allah akhirnya impian ayah tercapai.  Dia memang ingin meninggal di sana. Saya benar-benar terharu mimpi itu menjadi benar.  Kalau saya tahu pastinya keinginan ayah dua hari yang lalu sebelum dia meninggal ingin bercakap dengan adik kecil  itu pasti saya tunaikan, tapi ketika itu adik  masih belum pulang dari sekolah.

Ayah....segala kenangan bersama ayah sentiasa dalam ingatan ini. Alfatihah buat ayah...semoga Allah melimpahi rahmat keatas roh ayah.
Sesungguhnya saya tetap merindui ayah. Ini juga Hadiah untuk Ayah.

No comments: