Monday, June 17, 2013


KEMANISAN IMAN


Pada 1hb Jun 2013 mak dan adik-adik serta keluarganya menunaikan Umrah bersama.  Saya memang terasa sedih dan kecewa kerana tidak dapat mengikuti mereka.  Ketika menghantar mereka ke KLIA dan melihat mereka masuk ke balai berlepas hati meronta-ronta ingin mengikutnya...hanya Allah yang tahu bagaimana hati ini sangat-sangat menangis.  Ya Allah, jadkanlah aku tetamu Mu suatu hari nanti.

Sepanjang mereka di sana saya sentiasa ternanti khabar berita dari adik perempuan saya.  Selalu tertanya khabar bonda di sana.  Alhamdulllah kemudahan sekarang memudahkan kita berinteraksi melalui chat fb.  

Namun yang peliknya setiap malam saya selalu termimpikan saya berada di sana bersama mereka melakukan tawaf.  Setiap hari saya mimpikan mereka. Adik perempuan saya juga merasa hairan.  Saya tertanya kenapa saya selalu mimpikan mereka? Sebelum ini saya selalu saja terlewat subuh.  Saya rasakan  tidur saya begitu nyenyak sekali dan setiap kali itu jugalah saya marahkan diri saya kerana terlewat bangun.  Tetapi sejak mereka di sana, tidur saya menjadi pendek.  Saya bangun awal dan siap-siap mandi untuk melakukan qiamulail.  Saya merasa begitu tenang dan damai melakukannya.  

Saya mengirimkan doa  pada adik saya bacakan untuk saya.  Namun ada yang dimakbul ada yang tidak.  Walau pada mulanya saya rasa sedih dan kecewa namun saya kembali semula kepada Allah.  Allah Maha Mengetahui apa-apa yang saya tidak ketahui.  Memang saya menangis dan menangis kerana kecewa apa yang saya harapkan gagal saya perolehi.  Tiada siapa yang tahu bagaimana saya menangis sungguh2nya sehingga membawa saya kembali sujud kepada Allah kerana sikap buruk sangka saya terhadapNya.  Astagfirullah alazim....saya sujud taubat....saya bertaubat sesungguhnya, setelah saya menangis dalam sujud memohon keampunanNya...tiba-tiba saya terasa satu ketenangan yang tidak pernah saya rasa sebelum ini.  Airmata saya terhenti tiba-tiba, seolah-olah tiada apa yang berlaku.  Subahanallah...Maha Suci Allah yang mendengar tangisan ini dan akhirnya saya redha dengan segala keputusanNya.  Saya sedar segala kesalahan saya.  Allah menegur saya dengan tidak mengkabulkan permintaan saya.  Bertolak dari itu saya kembali menjadi hambaNya yang sentiasa menjaga adab, pergaulan , percakapan dan solat .  Allah sayang kita kerana itu Allah tidak tunaikan sebahagian yang kita minta...kerana Dia Maha Mengetahui . Subahanallah.....

No comments: