Monday, November 19, 2007

ISU PENYAPU BUKAN MENGAIBKAN

Isu penerimaan penyapu yang diterima oleh MDHS bukanlah mengaibkan malah ianya satu permulaan kata atau amaran bagi mereka yang malas bekerja. Saya amat menyokong terhadap anugerah tersebut kerana ia melambangkan kita haruslah bekerja kuat untuk membersihkan segala yang kotor. Cuba anda fikir dan renungkan balik...adakah penyapu ini hina atau sial? Jika hina atau sial cuba anda fikirkan semula dan cari dirumah anda ada ke tidak penyapu disetiap rumah? Jika ada dan jika ianya sial kenapa anda menyimpan didalam rumah? Kenapa penyapu ini memainkan peranan yang penting dalam setiap rumah? Kerana penyapu ini adalah ketua pada segala kebersihan, tidak ada penyapu tidaklah bersih rumah. Begitulah agaknya andaian Datuk Mohd. Khir Toyo terhadap anugerah tersebut. Lagipun sebelum anugerah itu diberi, mereka juga telah diberi peringatan mengenai hadiah tersebut ...ini bermakna ...salah bukan pada penyapu itu tetapi kepada pekerja dan jabatan itu juga kerana degil untuk menjalankan tugas. Contoh di kaunter MPKJ mungkin di kaunter-kaunter lain juga serupa...orang punyalah ramai menunggu, nombor punyalah berpuluh-puluh namun kaunter yang dibuka cuma 2 sahaja. Kadang-kadang tu sempat berborak dulu barulah nak buka kaunter. Yang kami ni menunggu macam orang bodoh, sedangkan kami banyak kerja yang nak buat...nak buka kedai...ada yang urusan penting, anak nak pergi sekolah dan macam-macam lagi, tapi mereka ni buat-buat tak faham tentang masalah kita dan sebab itulah ramai yang malas nak berurusan dikaunter maka banyaklah cukai yang tidak dikutip. Oleh itu apabila anugerah penyapu ini diberikan pada mereka maka ketegasan pun juga perlu diutamakan kerana mereka perlu bekerja untuk mendapatkan gaji yang berkat.
Oleh itu orang Malaysia janganlah nak cepat melatah pandang ianya sebagai positif untuk membangunkan ekonomi negara. Saya harap dengan anugerah tersebut mereka akan lebih rajin bekerja. Tujuan saya bukanlah menyokong atau menghinakan sesiapa cuma saya bercakap bagi diri saya sendiri yang mengalami pekara ini setahun yang lalu. Dimana saya terpaksa menunggu dengan lebih lama lagi malah terpaksa datang untuk kali keduanya kerana kaunter tutup pada pukul 1.00 tengahari dan buka semula pukul 2 petang bukankah ini menyusahkan saya ...saya datang nak bayar dan bukan nak pergi shopping....so faham-fahamlah.

No comments: