Sunday, June 7, 2009

Sebuah Cerita Tentang Kebahagiaan

Suatu hari ada tiga sahabat sedang berjalan di sebuah kampung yang ramai penduduknya, dimana terdirinya rumah-rumah yang tersergam indah. Tempat tinggal orang kaya, tuan-tuan besar, orang-orang yang bergaji besar.

Ketika itu hari telah petang, matahari telah condong ke barat, cahaya shafak merah dari barat bergelutlah dengan cahaya letrik yang mulai menerangi jalan raya. Diatara pergelutan siang dengan malam itu beberapa orang duduk diperkarangan rumahnya bersama anak dan isterinya sambil membaca suratkhabr yang keluaran petang itu, ganti istirehat pulang dari pekerjaan. Di meja terletak beberapa cawan teh. Si ibu menyulam, anak-anak sedang bermain berkejar-kejaran dihamparan halam rumput karpet yang menghijau itu.

"Alangkah bahagianya orang-orang yang tinggal disini," kata salah seorang dari ketiga orang sahabat itu.
"Lihatlah keindahaan rumahnya bertikam dengan keindahan perkarangan, kecukupan perkakasnya bergelut dengan kepuasan hatinya, didekat rumah itu kelitan ada garaj kereta, tentu kereta model yang paling baru, gajinya tentu mencukupi untuk belanja dari bulan ke bulan malah lebih dari cukup," katanya lagi

Seorang diantara ketiga sahabat itu, demi mendengarkan perkataan kawannya itu menjawab: "Ah, jangan engkau terpedaya oleh kulit lahir, kerana dunia ini hanya lakonan, boleh jadi dibalik keindahan perkakas, dibalik senyuman dan tertawa itu ada kepahitan yang mereka tanggungkan, yang tidak diketahui oleh orang laon. Banyak orang uang tertawa sedang hatinya luka parah, banyak orang tertipu melihat cahaya panas terik diwaktu di tanah lapang yang luas disangkanya cahaya itu air, demi bila sampai disana hanya pasir belaka. Banyak sekali keaddan yang rahmat dipandang lahir tetapi pada batinnya laknat.

Tanya sahabat yang lain: "Kalau begitu apakah ertinya bahagia dan dimanakah batasnya?"

Jawab sahabat yang kedua:"Bahagia itu didapat oleh orang yang mempunyai kekayaan yang cukup, kerana jika ada kekayaan segala yang dimaksud tercapai. Orang kaya dimana dia tinggal , perkataannya didengar orang, salah-sala sedikit dimaafkan orang saja. Wang adalah laksana madu lebah, segala macam semut dan kumbang datang menghirup manisannya. Sengsara iala pada kemiskinan, meskipun benar perkataan yang keluar dari bibir kebenaran itu tidak akan tegak kerana tidak bertulang, Tulang punggung ialah harta."

Jawab sahabat yang lain pula:" Kemulian dan kebahagiaan itu pada nama yang masyhur dan sebutan yang harum, dijadikan orang buah mulut, terpuji ketengah dan ketepi. Itulah bahagia.....yang lebih berharga daripada harta benda, kerana kekayaan dunia tidaklah akan dibawa mati, tetapi 'nama baik' tetap diingat orang.

Dan tiba-tiba teringat akan mereka tentang seorang ahli syair bernama Hutaiah mensyairkan ertai kebahagiaan. Syairnya berbunyi demikian:

Menurut pendapatku, bukanlah kebahagiaan itu pada mengumpulkan harta benda tetapi taqwa akan Allah itulah dia bahagia.
Taqwa akan Allah itulah bekal yang sebaik-baiknya disimpan. Pada sisi Allah sahajalah kebahagiaan pada orang yang taqwa.

Dan sesungguhnya memperolehi ketaqwaan itulah bahagia yang tidak dapat dinyatakan oleh lidah tapi dinikmati oleh hati.

No comments: